Sparkad?

Nu har det gatt nagra dagar sedan sist jag skrev och mycket har hant. Vi hann bara plocka frukt i 3 dagar sen fick vi en "day off".(Ledig dag). En ledig dag blev till 4 lediga dagar. Efter tre dagar sa borjar man ju undra om man inte fatt sparken. Men det har vi tydligen inte utan de finns for manga anstallda pa for fa tomater. Helt enkelt. Sa vi har traskat runt pa stranden och tittat runt lite i den lilla staden. (det bor ca 50 tusen har sa det har val Borlange typ. Fast de har inget kupolen!) Sa eftersom vi inte far jobba sa funderar julia pa att resa tillbaka till Birsbane for att hitta ett telefon forsaljar jobb. jag funderar pa att kanske stanna och hoppas pa att jag far jobba nu nar det verkar som om manga ska sluta!

Det blir varmare och varmare ocksa. tur ar det iaf att vi bor ca 1 km fran stranden! Den ar jattelang och jatte fin! skulle lagt in bilder men det kranglade. De kommer en annan dag!

Vi haraven bokat boende infor jul och nyar. Da ska vi resa till Arlie Beche och semstra dar! Det kommer nog bli toppen!

Tomater och ryggont.

Hej hej!

Var ett tag sedan jag skrev! Detta har hant!

Jag har fatt ett jobb. Numera gar jag upp klockan 4.00 australiensisk tid for att sedan plocka tomater i 11 timmar! hahaha...vilken upplevelse. Man sitter pa en maskin och plockar tomater tills man inte langre kan se nagra mer tomater och tro mig, det hander inte! Sa det forbrukas en hel det plasthandskar, solkram och framofroallt vatten!

Vi bor ca en kvart ifran stan sa man forbrukar inte sa mycket pengar. Endast pa mat och boende som for ovrigt ar ganska billigt! toppen toppen! Om tre veckor borjar alltsa semestern igen!

Ensamtid pa Borders!

Har hitatt mitt smultronstalle i Brisbane! Borders, der ar en musik//bok/film affar. Vekrligen toppen. Medans Julia vilade igar gick jag dit och lyssnade pa musik och lasde engelsk litteratur. Det lat fint! Johan du skulle verkligen alska stallet!

Oj vad tiden gar!

Nasta gang jag skiver blir det fran Bundaberg!!

Hejhej!

brandlarm och sjukdom

ojojoj, vilken natt. Klockan 02.15 sa piper det otroooligt mycket. Det visar sig vara brandlarmet som tjuter. Jag ser mitt liv passera i revy. Nejda men jag ser mitt hem pa 55 liter brinna upp. Sa det vara bara att ta en filt och ga ut. Sa dar star vi, tva svenskar med filt och en med bettskena i munnen (jag!) och tittar pa medans brandmannen springer upp i byggnaden. Det var ingen brand som tur var sa det var bara for oss att traska in igen. Men vilken handelse.

Annars sa var det en lugn gardag. Julia har borjat bli sjuk. Sa jag gick ut pa en liten shopping tur sjalv pa eftermiddagen. Pa kvallen gick vi till starbucks och drack en cafe mocha. Det spelade gor bra musik dar sa vi bara satt och njot.

Pa aterseende!

Picknick och daliga besked.

Livet ar inte en dans pa rosor. Dett fick vi helt klart uppleva detta dygn.
Gud maste hata oss. Detta har hant:

1. Julias telefon blev stulen pa krogen
2. Det fanns inga lediga rum i Bundaberg sa vi maste stanna i Brisbane i tva dagar till.
3. Fanns inga rum pa det schyssta hostelet vi bodde pa inatt sa vi fick bara vara monstriosa vaskor typ 600 meter for att checka in pa ett lite samra stalle. Eller inte samra men man kan typ inte sitta pa taket sa det ar ett minus!

Igar var vi som tidigare namnt ut. Skojj skojj! traffade nagra engelsmen sa da fick man trana lite pa engelska. Det var skitkul for dom trodde typ att svenska hem bara bestar av IKEA mobler. Tokene fordomar!
Sedan sa satt vi och drack vin med varan japanska rumskompis pa taket. Hon var skitrolig. Hon fragade typ oss hur det var att bo i switzerland. Jadu, det ar bara att acceptera att en del saker aldrig andras!

Idag tog vi oss en promenad till botaniska tradgarden. Dar ringde vi till Bundaberg for att hora om skjuts fran bussen. Det visade sig att det var fullt overallt. Vi bokade om bussbiljetten till mandag sa da far vi norrut. Synd for jag hade verkligen sett fram emot att fa plocka lite frukt nu! Brorsan, vi far se om jag vill plocka mer frukt efter denna resa!

Nu sitter vi och vantar pa en nyckel fran det nya stallet sa vi far komma in pa ett rum dar vi kan vila lite. JAg funderar pa att ha lite spa idag. Typ noppa mina gorilla ben och lagga en ansiktsmask. Man borjar verkligen kanna sig lite sunkig nu.

Jag ar ledsen om jag inte lagt upp alltfor manag bilder men de kommer!

Usch vad jag saknar er alla dar hemma. Men ni kan vara lugna. Jag toooooknjuter i detta land. JAg har blivit varsta livsnjutaren. Far se om jag kanner likadant efter fruktplockningen!

Shopping och schyssta boende!

Jag och Julia har nu anlant till Brisbane. Sa har langt tycker jag att det ar en mysig stad med manga mysiga cafen och pubar. Vi bor pa ett hel schysst histel som heter palace central. Det ar typ som ett hotel fast man bor med flera. Aterigen fick vi den stora aran att bo med....svenskar! Synd for jag behover verkligen finslipa min engelska, men eftersom vi ska vara har i ca 4 manader till sa ar jag ganska lugn.

Vi har nu vandrat runt lite i Brisbane och det finns massor av bra shopping. Precis som i sydney. Jag tankte kopa mig en snygg klanning. Sedan ar jag klar med min shopping for ett tag!

Idag insag vi hur liten varlden ar. Vi stod pa buss stationen i Surfers paradise och vem kommer gaende dar om inte Jennifer Alm. Vi traffade henne tidigare i Byron bay med. Men anda! Riktigt skojj.

Jga ar valdigt ledsen om mina inlagg inte ar sa speciellt sammanhangande. Men det blir sa nar man har mycket att beratta pa sa liten tid!

Nu ska vi ga och boka var resa mot Bundaberg imorgon! Fruit picking here we comes!

Glada kanadensare och fruit picking

Nu har vi antligen tagit oss i kragen och fixat ett jobb. Vi ska plocka frukt uppe i Bundeberg, en stad 36 mil norr om Brisbane! Vi ska spendare en natt i brisbane forst innan vi drar norrut. Alla vi traffat pa sager att Brisbane ar en trakig stad. Sa det blir upp till bevis! Som tur ar har vi redan betalat for ett busspass som forhoppningsvis kan ta oss till Bundeberg sa da behover vi inte betala for det.

Jag haller stadigt kontakten med Brita som kanske ska aka upp till whitsundays och jobba! Jag haller tummarna!

Igar var en riktigt trott dag. Vi gick och la oss vi nio. Precis efter att vara flamsiga kanadensare till rumskompisar hade akt ivag pa pubrundan. Vi hade planer pa att folja med men ekonomin och trottheten stoppades oss.

Vi strosade runt lite i Surfers paradise. Men forutom att festa och bada sa finns inte mycket att gora har forutom att spendera pengar. Usch.

Vi ska snart ga och tillaga oss en lunch for att sedan slappa pa stranden. Solen skiner idag och det ar ca 30 grader typ. ( Jag gar pa kansla!)

hoghus och fruktplockning!

Jag och Julia har nu landat i Surfers paradis. Paradis jo tjena. Knappast sager jag. Detta ar ett turistmecka och for sma backpackars som oss sa blir det lite for mycket! Man kanner sig lite smatt klaustrfobisk nar man vandrar runt bland alla dessa skyskrapor.Speciellt  efter att ha varit i paradiset/lennox head.

lennox

Detta ar en bild tagen fran klippan i Lennox head!

surfers

Vilken skillnad eller hur!?

Vi har beslutat oss for att pa riktigt soka ett frukt jobb. Vi maste borja tjana pengar iastallet for att bara spendera! sa i eftermiddag ska vi borja ringa runt! Plocka frukt kan ju faktiskt vara trevligt.

Jag har tidigare namnt alla japaner i sydney! Den nast sista dagen vi befann oss dar sa blev vi tilsammans operhuset en turistatraktion for just japaner! Detta ar ett bildbevis pa det!

japaner

Det rakte inte heller med att EN japan skulle satta sig bredvid oss utan tio japaner gick fram till oss, en efter en!

Vi besokte aven aqvariumet i sydney, dar vi traffade vi pa en rolig krabat!

rocka

Byron bay var iaf toppen. Inte riktigt lika bra som Lennox head. Men det kommer bli svart att sla!

solis

Vi njot i solen. (Da den tittade fram iaf!)

Nu nar jag sitter har pa ett internetcafe i surfers sa regnar det utanfor. Lite trist men man far gora det basta av saken! Vi kanske gar till Starbucks och koper en capuccino for det tycker jag ar gott!  Vi har bokat vidare var resa till brisbane och darifran styr vi kosan mot frukten oc pengarna!

Hoppas ni har det toppen dar hemma!

Saknar er tokmycke!

Se ya later mate!

Hangmatta och Elle!

Jag myser! Nu har vi funnit ett gor mysigt hostel en liten bit utanfor byron bay! helt otroligt mysigt.
Ma kan ligga i hangmatta och lasa massor av olika tidningar som finns dar! Pa detta satt bli avan min engelska battre! Dar vi bor ar stranderna milslanga! (Stranden heter 7 miles beach!)Vi ska snart dra oss mot surfersparadise och soka jobb. Har fanns inte precis nagot jobb. Hoppas pa att jag kanske far chansen att jobba pa nagot cafe eller sa! nu ska jag och Julia ga och handla lite kak! Hoppas det inte blir nudlar. For det ar jag trott pa!!!

hejhej!

Vagor och regn!

igar anlande vi till byron bay. solen varmde skont pa oss och jag brande mig konstigt nog  harbotten. ett ganska salsynt stalle dar jag sallan brukar branna mig. Frammat eftermiddagen kom vadret vi trodde vi flytt fran. Regnet. Fy och usch. Vi spelade lite kort och la oss ganska tidigt. det fanns inga jobb har iaf sa vi ska nog woofa lite nu och seare dra oss norrut. oj vad tiden gar.

skriver mer sen!
hejhej

Mumsig capucchino och japaner!

starbucks

Jag och Julia packade idag vaskan och for ut pa en llite turist/planerar promend. Forsta stoppet var pa starbucks dar jag drack en capucchino som va godare an pa exresso house. Trodde faktiskt inte att det skulle vara mojligt. Dar satt vi alltsa och kikade lite i bibeln (lonely planets Australia guide!). Vi ringade in intressanta stellen att besoka och billiga place att fa sin skonehtssomn i!

Vi vandrade sedan sakta mot operahuset. Denna vandring gick genom en vacker tradgard.

Mamma, du skulle vara i extas och du skulle ga i denna tradgard. Det var typ som en tropisk sofiero. Plus att den hade fladdermoss!

I alla fall. Sa kom vi fram till kodak moment platsen dar massa kort togs!

operahus

Visst ar operhuset vackert!!!??

park

Vi kunde inte annat an skratta at alla japaner som tog kort. Det kryllade av dem. Typ tusen japaner och tva svenskar! I bakgrunden kan ni se den vackra parken och alla skyskrapor. snacka om kontraster! Helt sjukt vackert...

hungrig

Man blir ratt trott efter allt vandrande! Detta er en trott jag efter en lang promenad. Hungrig var jag ocksa! I bakgrunden ar den dar kanda bron!

Snart kommer vi att dra oss norrut. Vi ska bara innhandla lite surfar klader forst.
Och lite solkram!!!

Se you later mate!!!

Info och shopping

Har nu landat i detta stora land. stort visste jag att skulle vara men storre an europa. Ser man pa.
Har idag varit pa info. Intressant anda tills min rumpa somnade. da somnade aven resten av kroppen. Jag och julia tog en tur till pitt streat. (haha) f;r att inhandla en phone. sa nu var man ater igen en del av det moderna samhellet!

Hinner inte skriva sa mycket mer idag! ska traffa britis som kanske far guida mig lite runt i denna stora stad.