RSA

Fick i morse stalla min klockan tidigt. (7.00!) For idag skulle jag ga pa RSA kurs. Detta innebar att jag gar pa en kurs som tillater mig att servera alkohol i New South Wales! Utan RSA inget alkhol serverande helt enkelt!

Kursen var ganska intressant faktiskt och vi hade en trevlig Irlandska som kurs ledare! Hon gav oss aven lite tips om jobb och sa, sa det var kul!

Imorgon ska jag bege mig till Work&travel kontoret och finslipa min CV lite for att sedan bege mig ut pa stan for att soka ihjal mig! Jag ska banne mig ha ett jobb!

Annars hander inte allt for mycket haromkring. Ikvall blir det BIO for min del! Tisdagar ar namnligen bio dag i sydney! Halva priset! Helt sjukt bra!!!

Imorgon aker Teres till Malaysia sa da blir det bara jag och PAtrik kvar! Tankte kanske dra med mig honom pa Indie kvall pa World Bar pa torsdag. SKojjigt varre!

hejhej!

mitt city, ditt city... nilecity!

Anna Helena Norell fick idag beskedet att hon fatt en lagenhet att flytta in i!

Dock inte den jag skrev om igar. Fick ett nej adrifran. VAr en kille som skulle stanna har i 7 manader sa dar var jag chanslos. Gick istallet pa en ny visning idag!

LAgenehetn ligger mitt i city. Med i priset har jag:

-El
-Vatten
-Tvattmaskin!
-Pool! (25 meter typ!)
- GYM ( Ett mini nautlius!!!!)
- Frasch kok och toalett
-Rum med tre koreaner!

Allt detta for "endast!" 750 kronro i veckan!

Livet leker!

Nu maste jag bara hitta ett jobb!

VAr foresten pa den perfekta stranden idag, Bondi Beach. Sanden ar perfekt, manniskorna ar perfekta, utsikten ar perfekt. JA typ allt!!!

Ikvall ar det tennis final. JAg maste aven ga och duscha av mig sanden!!!

kram puss

hall tummarna!

62664-1VAr idag och tittade pa en lagenhet har i sydney! Den var underbar! Ligger centralt, byggnaden var ny och frasch. Det ingar tv, el, vatten, pool och gym! Till ett pris av 120 dollar veckan! Helt ok! Sa jag haller tummarna for att jag far den. Och skulle det nu vara som sa att jag kan flytta in dar sa kan kanske Brita flytta in i Mars! Hall tummarna!

Fick aven ett tvadagars jobb idag. Ska servera pa onsdag och torsdag. Alltid nat. Pa tisdag ska jag ta en RSA kurs for att fa servera alkohol och senare tror jag fatiskt att jags ka ga en barisat kurs sa jag kan jobba pa cafe. Det vore mysigt!

Annars blir jag bara fattigare och fattigare har nere. Men det loser sig. Det gor det alltid!

Skriver mer imorgon och berattar hur det blev!

Tillbaka till ruta ett...

Ikvall aker jag tillbaka till Sydney. Dar hoppas jag att jag far ett jobb och en lagenhet. Men det ska nog ga. Sa lange man har ratt installning sa.

En klok man (gunde!) skrev en kommentar pa min blogg som lod:

har man klarat av gyllbergen sa klarar man av allt.

Sa nu i dessa fattiga tider sa ar de dessa ord som sporrar mig!

Vad har jag annars gjort har i melbourne. Igar var vi riktigt svenska. Vi akte forst till IKEA och at lunch och sen bar det av till svenska kyrkan for en liten titt. Jag hoppas verkligen att jag far dela lagenhet i Sydney med nagra icke svenksar for det har blivit for mycket svenskt pa senaste tiden. JAg kan fortfarande prata bra engelska men anda. Svenskt blir det ju anda om typ ett halvar. NAr jag kommer hem. (17 juni!)

Pa kvallen gick vi pa Victora night market. Det avr mysigt. En massa folk, olika matkulturer och massa olika stand. Det avr typ som en stor UF massa faktiskt!!!

Ha det bra!

Idag ar det sol har!

Pengarna rullar...

Melbourne ar en riktigt trevlig stad. Jag tror verkligen att min bror skulle alska denna stad. Manga musik affarer och manga cafeer. Finns aven manga schyssta kladaffarer men det ar inte sa kul att ga in i dem nar man inte har nagra pengar.

Mina pengar borjar alltsa att ta slut. Nu befinner jag mig alltsa i ett ekonomiskt vagskal. Har tva alternativ.

1. Aker och plockar frukt. Men da maste jag lagga pengar pa bussbiljett och det ar en bit att aka. Sen sa far man betalt per hink och eftersom jag inte ar nagon snabb plockare sa vet jag inte om jag kommer att gora angon vinst.

2. Aka direkt till Sydney och satsa pa att fa ett jobb dar. Jag maste tyvarr lana lite pengar fran mitt thilands konto men forhoppningsvis sa kan jag jobba tillbaka pengarna. Eftersom Sydney ar en stor stad sa borde min chans att fa jobb vara ganska stor. Men man vet aldrig. Jag far helt enkelt ge mig tusan pa att fa ett jobb.

Sa har sitter jag nu i Melbourne med minimal budget. Som tur ar sa har Vera inte heller sa mycket pengar att leva pa nu eftersom hon ska till Nya Zeeland pa lordag sa vi snalar tillsammans. Imorgon ska vi bla folja Wilma guidens garunda (gratis) i melbourne. Sen har viaven tankt att ga till botaiska tradgarden och ligga dar och lasa bok. Det ar ocksa billigt! Men detta har sin charm det med.

Pa tal om gratis. Elin, Marit och Josefin. Nu skulle varit stolta over om ni sag hur mycket gratis grejjer jag fatt! Nar vi var pa tennis sa koade vi lite till garnier taltet och val dar inne fick jag ansiktsbehandling och en pase fylld med garnierprodukter. Sen en annan dag nar vi var ute pa promenad sa var det vollyboll turnering pa stranden. Da hade nivea och vodafon talt ar och aven dom delade ut gratis grejjer!

Sa glom inte!

Gratis ar jattegott!

En lang resa blev kort!

Efter nagra dagar i en buss ar jag nu framme i Melbourne. Har finns det mesta men framfor allt manga fik! Ljuvligt ljuvligt!

Dagarna i buss var mycket trevliga.Vi passerade nationalpark efter nationalpark. Den ena finare an den andra. I bussen satt ca 20 backpackers som var forvantansfulla over hur langt det kunde vara till den nasta vackra utsikten. For det var i stort sett det vi upplevde i tre dagar. Vackra utsikter. Sa vackra att ord inte racker till for att beskriva. MAn maste helt enkelt uppleve sjalv for att farsto!

Forsta natten bodde vi i en dal i ett Hostel lik en alpstuga! Vi at en mycket god bb och spenderade resten av kvallen framfor tv.n for att titta pa golden globe galan! Mycket underhallande.

Andra natten sov vi i ett rosa hus med havsutsikt. Aven det var mycket mysigt. Vi satt framfor brasan och spelade kortspelet shithead avan kallat tian pa svenska!

Tredje dagen stannade vi i Torqey, Surfers city! Detta ar staden dar marken som Rip curl och Qvicksilver skapades. Nu finns alla surfar marken dar sa jag var i extas! Invisterade i en fin vaska med market Roxy pa den!

I forrgar kom jag alltsa fram till Melbourne. Nu pagar tennis veckan i denna stad sa vi tyckte att det passade fint att ga pa tennis igar. Tennis ar en mycket underhallande sport att titta pa har vi nu kommit fram till. En match kan verkligen vanda totalt nar man tror att det redan ar avgjort. Vi tittade pa svenskar som Aspelin och Bjorkman. Ikvall vantar svensk Tennis fest inne i stan pa nagot hotel. Det ska bli rikitgt roligt.

Imorgon ska vi pa marknad och handla sjukt billig frukt!

Pa aterseende!

liten flicka i stor stad...

Jag har nu varit pa resande fot i ca 2 manader. En lang tid som jag anda kanner har gatt valdigt snabbt. Nar man ar sahar pa andra sidan jordkloteten langra tid sa blir det liksom att man langtar efter en del saker hemma. Typ:

- Min sang. Nar jag kommer hem sa ska jag inte lamna den pa flera dagar. Dels for att jag kommer vara jetlaggad och dels for att den ar sa himla skon. Ni som testat vet vad jag menar! Aha!
- Lingongrova med leverpastej och gurka. (Gar aven bra med paprika!!!) I detta land finns typ bara vitt brod. Jag blir tokig. Dem har ju aven multigrain. Men det ar fortfarande vitt med natt fro inklamt.Fy.
- Min cykel. Det borjar bli drygt att ga och aka bussoverallt. Jag vill cykla.
- Svenska mygg! Ni ar da gudomliga. Er hor man liksom och kan sla ihjal er innan skadan ar skedd medans myggen har nere inte hors och bara forstor mina nagorlundabruna ben.

Sa for att lindra min hemlangtan lite sa akte jag idag till IKEA. Det var ett hallelulja moment!!!! Sprang nastan fram till kottbullarna och bestallda 10 stycken tillsammans med hor nu... LINGONSYLT OCH BRUNSAS OCH POTATIS!! Jag ma erkanna att jag blev lite irriterad nar hon fragade om jag ville ha potatis eller pommesfrites. Det ar val for tusan sjalvklart att man ska ha vanlig kokpotatis till svenska kottbullar. Hujedamig

Jag kopte pa mig lite lekandsknackebrod och (Svenskt) godis och glogg som jag och minaSvenska rumskompisar ska dricka ikvall!

Pa IKEA inforskaffade jag mig aven en vitlokspress och en ny neciassar! Jag ar sa trott pa att sta och hacka vitlok och sedan veta att det inte blir lika gott som nar man pressat den! Detta var alltsa det forsta inkopet infor mitt och Britas ihopflyttande i Sydney kanske.
Japp, ni laste ratt! Jag och Brita ska formodligen bo tillsammans i Sydney! Jippi!

Pa eftermiddagen strosade jag runt i Adelaide och kikade lite pa vad denna stad har att erbjuda. En hel del faktiskt. Var til den botaniska tradgarden som tydligen ska vara en av de vackraste i Australien. Sant, den var valdigt vacker! Till min stora lyckliga forvaning fann jag ocksa BORDERS i staden. Denna bok/film/cd affar namnde jag nar i Brisbane.och liksom da sa blev jag fast dar i nagon timme. Finns ju sa manga skivor och bocker att utforska!

Imorgn startar jag min tripp pa graeat ocean road. Det kommer nog bli flera vackra bilder tagna ifran denna tur sa hall ogen oppna!!!

Vantan har blivit bekvam!

Star nu pa Brisbanes flyplats och vantar pa mitt flyg till Adelaide. Har nu alltsa lamnat paradisiska strander i Cairns for storstadbullret i soder. Men det ar skont med omvaxling sa jag ska inte klaga!

Kopte mig igar en resekudde pa myers i Cairns. Den ar underbart skont sa nu sover jag mig genom resorna.

Nar jag satt pa planet hit tankte jag att den nasta langa flygresa jag gor kommer vara pa vag hem mot sverige. Blir dock ett stopp i Thailand men iaf. Fick en liten klump i magen. Kanner mig liksom inte reda att aka hem. Men det ar ju kanslan nu och den kommer sakert inte vara densamma da.

Ha det skont i numera (!!!) snoige Sverige!!!

Trip till Cape Tribulation...

Jag upplevde igar den basta dagen i Australien hittils. Jag var berusad av gladje. En underbar kansla ma jag saga!
vackerhyrbil

Vi hyrde en bil och akte upp mot regnskogarna i norr. Det var jag, Sara, Lollo och min forsta dykarbuddy Kevin fran England!

paulkoala

krokodilklapp

Pa vagen upp stannade vi pa en krokodilfarm. Vi fick bade se krokodiler och koalor. Nar vi skulle betala oss in fragade Lollo om man garanterat fick se krokodiler. Kvinnan i kassan fnissade till lite och sa - There is abaout 3500 crocodiles around here so the only reason not too see a crocodile is if you have your eyes closed. Vi forstod senare varfor hon fnissade for det kryllade namligen av krokodiler!!!

vacker utsikt

Utsikten langs vagen vi akte pa var ljuvlig.

oas

Vi akte senare vidare till Mossmo national park. Dar tog vi oss ett svalkande dopp och njot av lugnet.

saralollooas

Lollo och Sara i vattnet!!

trion

Trion!

cape trib

Vi tog oss fran mossmo till Cape Tribulation. Det kanda med denna nationalpark ar att det ar det anda stallet i varlden dar regnskogen moter havet. (Om jag nu fattat det ratt!!!)
Vi tog oss ett gladje skutt pa stranden!

saralollokevin

Lollo, Sara och Kevin pa en Exotisk strand!

strand

Njut av denna strand...

utsikt

och aven av denna utsikt. For det gjorde verkligen jag!

Dykbilder!

skojjskojj

Jag hade en toppendykgrupp och de tyckte verkligen om att driva med mig. Speciellt eftersom jag fick byta 'Buddy" hela tiden eftersom folk kom och gick!!!

dykgrupp

Har ar nagra i min grupp!!!

dykare i vattnet

Vi dok ner guppvis!

dykaranna

Regel nummer tva nar det galler dykning enligt var instruktor var att se sexig och cool ut. Den regeln foljde jag tyvarr inte. Jag menar, ser jag sexig och cool ut???!!!

wally

Vi sag massor av fisk och har ar en. Dom kallade han Wally och han kom upp till ytan da de lockade med fisk!

bariar

Bariarrevet ar helt enkelt ett bamba akvarium!!!

Jag har hittat Nemo!!!

sondag 7/1

En lugn och skon dag. Dagens hojdpunkt var bion pa kvallen. Fem svenska flickor kande for att ga pa bio. Valet blev "The Holiday." En romantisk komedi med bla. Cameron Diaz och Jude (saaaa snygge) Law.
En mycket bra film som slutade i tarar for oss alla. Den var helt enkelt valdigt romantiskt. Man kunde aven emellanat hora ett litet ston fran nagon av oss da Jude Law dok upp i bar overkropp. Att ga pa bio kan vara valdigt avslappnande. Nagot jag tror jag ska borja gora oftare.

mandag 8/1 tisdag 9/1

Min forsta dag pa mitt nya liv under vattnet. Forsta dagen pa dykkursen jag bokat in mig pa. Det borjade med teori och jag tankte, vad i alsin dar har jag gett mig in pa. Detta ar ju riktigt farligt. For teorin handlar i stort sett om allt hemskt som kan handa da man dyker. Men mina funderingar vande drastiskt till det positiva da jag fick pa mig surgastuben och antligen fick ga ner i poolen! Helt underbart. Dag tva borjade i poolen och slutade lite senare med ett teori prov som jag klarade av utan problem! Jag var nu reda att upptacka en ny varld under vatten!!!

Onsdag 10/1

Vaknade tidigt. Men med ett skutt kom jag ur sangen. Det var ju idag som jag for forsta gangen skulle fa simma ner till 10 meter under vattnet och fortfarande kunna andas. Vi tog oss ut pa bariarrevet pa en stor fin bat. Efter ca 1.5 timme var vi framme. Herre min skapare vad det var vackert. Fick nypa mig sjalv i armen for att farsta att det var sant. I vattnet fick vi gora nagra ovningar som vi tidigare ovat i poolen, sasom att ta av och pa cyklop och att kunna ta ur munstycket och sedan satta tillbaka det igen utan problem. Det ar en helt otrolig varld dar under. Jag ar kar!

torsdag 11/1

Idag skulle vi ta oss ner annu djupare. Ooooh. Vi kom fram till revet Saxons reef. Detta var ett helt otroligt vackert rev. Nar man stod uppe  pa baten och tittade ner sa kunde man se allting klart. Val nere i detta gigantiska akvarium som barriarrevet ar sa fick jag se bade en rocka och en massa olika rev fiskar i de vackraste farger! Jag sag clownifiskar simmandes runt io vackra koraller precis som i hitta nemo. Fick aven se en skoldpadda. Jag var dock pa baten, men den var valdigt sot da den gick upp for att hamta luft!!!Jag klarade de sista testet som i stort sett gick ut pa att inte nudde botten!!!

Jag ar numera en certiferad open water diver!!!!!

Snorkling kan slanga sig i vaggen. Det ar till botten jag vill!!!!

Arlie beach/Whitsundays

julbord

Inget daligt julbord eller hur!!!

Jaha, nu var det roliga slut. / Lollo efter att vi atit upp maten! (Da hade vi hela kvallen framfor oss!!!)

whitsundaysbat

Vadret var inte det basta men sallskapet var ljuvligt! (Lollo och Sara!)

utsikt

Utsikten fran var balkong pa resorten. Lagg marke till RESORTEN!

spa

Vi tog oss ett litet nattdopp i bubbelpolen!

milkshake

Vi drack mumisga milkshakes! (Den var utan glass. Knappt va??! Men valdigt god!)

Agnes Water

hangmatta

Jag njot helt sjukt mycket i Agnes Water och hur kan man inte gora det nar det ser ut som detta!

chopper

Men jag tog det inte bara lugnt. Var aven ute pa en liten raggar/kangaroo tur! Pa en chopper! En sadan ska jag skaffa mig nar jag flyttar. Glida runt i gbg med en sadan skulle inte vara helt fel!!!!

kangaroo

Kom riktigt nara kangaroos!!!

Fraser Island

strandrod

Detta ar den vackra bil vi fardades runt i pa sandon! (Varlden storsta for att vara exakt!!!)

Packat

Att packa bilen ratt var verkligen nagot vi fick kanna pa! Vagarna var guppiga och oackning foll nastan ner over oss. Charmigt!

Ljuvlig strand
Varje morgon vaknade jag 7. Gick da till stranden med en filt och tittade ut over det vackra havet. Njutfaktorn var overhort hog!

gruppbild

Har har ni en hog med trevligt folk! (Jag inkluderad!!!) Min grupp pa fraser. Vi hade toppen trevligt!

fin vylake wabby

Fraser Island ar en riktigt vacker o. Man kan dock inte bada i havet med det grats inga tarar for det med tanke pa att man kunde bada i vackra sjoar. Har ar Lake Wabby!

Antligen bilder!!! (Bundaberg!!!)

Jag har ju varit lite seg med att lagga upp bilder. Sorry men har kommer dom antligen!

Strandhusbundaberg

Detta ar strandhuset vi bodde i under tomatplockartiden i Bundaberg. Jag trivdes verkligen. Synd bara att man var tvungen att jobba!!!

Bilresa

Har var vi ute pa en liten tur med varan van som vi fick pa kopet da vi hyrde strandhuset! I bakgrunden ser ni min tyska tomat kompis Cony!!!

lortgrisar

Nog for att man kanske var skitig nar man var liten och lekte i sandladan men jag har nog aldrig varit sa skitig som jag var under tomatplockar tiden! underbart! Diiiiirty! Har star jag med mina "tomatomates!" Cony, Bernaditte och Marlene!

Footprints

Fick tyvarr flytta in till stan eftersom det itne fanns nagra tomatplockar kvar ute i strandhuset. Men det var inte heller sa illa. Footprints heter hostelet jag bodde pa!

Mitt hem

Jaa ni. Sa har har mitt "hem" sett ut de senaste manaderna. Vaskan vaxer sa det knakar men jag kan helt enkelt inte ra for det. Det finns for mycket vackra klader i detta land!

Misschicken

Fick mig ett litet husdjur pa footprints. Kallade denna vackra hona for MIssChicken! Ett mycket populart namn bland de andra boende!

Bartender!

Tack mamma och pappa sa hemskt mycket for paketet. Guuuuuuud va glad jag blev!!! Linnet kommer komma val till hands!

Jag har fatt jobb. Jobbar numera pa serpent hostel for boende och middag! Det ar verkligen ett toppen stalle. Lugnt och skont . (Om man vill sa att saga!!!)

I mandags var jag, Sara, Lollo och Patrik pa bio. Nya bond filmen. Den var riktigt bra. Fick mig en liten dos av action dar. Igar var det film kvall pa hostelet och det bjods pa popcorn. Mums mums. Vi sag da Da Vinci Koden som jag faktiskt inte sett. Den var ocksa bra.

Snart ska jag ga och jobba. I baren! Ska gora pina colada och ol! Skojj! Det ar ju aven bra om jag gor detta nu sa jag far lite erfarenhet.

kram

Gott nytt ar!

Nu ar det 2007. Kanns helt otroligt. Var en valdigt rolig nyars afton. Vi var ute pa pubrunda och avverkade 4 nattklubbar pa en kvall. Riktigt skojj. Fick se ett jattefint fyrverkeri med.

Just ja, ar nu uppe i Cairns borde jag kanske namna. Kom hit i lordags efter en lang bussresa fran Arlie beach. Hela 10 timmar tog den. Har uppe i Cairns ar det varmt och jattefuktigt. Jag gar runt och svettas standigt.

Innan vi for hit var vi pa Whitsundays. Vi hade otur med vadret for det ragnade typ 50 procent av tiden vi var dar. Men vi fick se lite av solen sista dagen. vagorna var hoga nar vi segalde och sjosukan spred sig snabbt pa baten. Jag tyckte att det var kul med vagor. Var som att aka bergochdalbana nar vi guppade fram dar pa havet!

Vi snorklade och at jattegod mat. sa i det hela var det en bra tur. Bodde pa resort sa vi badade aven bubbelbad, var pa kareoke kvall och drack milkshakes!

Gott nytt ar pa er alla!!!